Χάρτης παράνομων λατομείων στο Αιγαίο

Αδρανή υλικά, αδρανείς υπηρεσίες

Της Εύπλοιας

Το τοπίο είναι ύψιστο αγαθό και δεν μπορεί κανείς μα κανείς να το οικειοποιείται, να το εμπορεύεται, και να ασελγεί σε αυτό. Γιατί απλούστατα ανήκει σε όλους μας, σε όλα τα έμβια.

Το τοπίο είναι οι μνήμες μας, η σχέση μας με την φύση.

Όλα τα τοπία, αναγνωρισμένα ως Τοπία Φυσικού Κάλλους  ή μη, επώνυμα ή μη είναι σημαντικά για τους ανθρώπους που κατοικούν εκεί γιατί σχετίζονται με τις μνήμες τους, τις εμπειρίες τους, την ποιότητα της ζωής τους.

Είναι το κουκούλι μέσα στο οποίο ξεκινάμε τη ζωή μας, πορευόμαστε, υπάρχουμε, μαγευόμαστε.

Μέγα πρόβλημα με τη λειτουργία των λατομείων υπάρχει στα νησιά του Αιγαίου. Ενεργά λατομεία παραγωγής αδρανών υλικών και νταμάρια εξόρυξης μαρμάρου υπάρχουν διάσπαρτα στα περισσότερα νησιά. Ιδιώτες αλλά και Δήμοι, με μηχανικά σφυριά, σπάνε και θρυμματίζουν με γοργούς ρυθμούς βραχοσχηματισμούς και φυσικές εξάρσεις, κεντήματα της πέτρας που δημιουργήθηκαν  μέσα σε χιλιάδες χρόνια από τις σπιλάδες και τα ανεμοβρόχια. Τα σφυριά και οι μπουλντόζες ξεκοιλιάζουν βουνά και ανοίγουν κρατήρες σε τόπους με ιστορική σημασία, τοπία ύψιστης ομορφιάς κονιορτοποιούνται, χάνονται και μαζί σβήνουνε οι μνήμες και οι αναφορές μας και όλα αδρανοποιούνται ως  δομικά υλικά και εμείς βιώνουμε τη λήθη, την απώλεια ταυτότητας και την ανυπαρξία.

Πολλές από αυτές τις δραστηριότητες είναι παράνομες και αρκετοί επιχειρηματίες  λειτουργούν ανεξέλεγκτα, συχνά χωρίς άδειες, δίχως έλεγχο, άλλοτε με προσωρινές ή ληγμένες άδειες, χωρίς να παίρνουν μέτρα προστασίας ή να φροντίζουν ν’ αποκαταστήσουν το περιβάλλον το οποίο καταστρέφουν κατά τρόπο βάρβαρο αλλά και χωρίς να έχουν υποχρεωθεί ποτέ να κάνουν Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).

Υπάρχει ένα πλέγμα αλληλοαναιρούμενων νόμων που διέπει τη λειτουργία των λατομείων με πλήθος παραθυράκια από «ντροπολογίες», που το ίδιο τo Κοινοβούλιο έχει ψηφήσει κατά καιρούς στο όνομα μιας «Ανάπτυξης χωρίς Όρια». Και όλα επιτελούνται μέσα σε ένα θολό τοπίο ασάφειας αρμοδιοτήτων και αποφάσεων που λαμβάνονται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και αναιρούνται από τον Δήμαρχο, το Νομάρχη, τον Περιφερειάρχη, τους Εργολάβους.

Τα νησιά είναι μικρά κλειστά οικοσυστήματα και δεν αντέχουν πλέον εξορυκτικές δραστηριότητες και νέα λατομεία, ενώ τα παλιά εξαντλούνται γιατί οι φυσικοί πόροι δεν ανανεώνονται. Ο παριανός Λυχνίτης, για παράδειγμα,  το σημαντικότερο  μάρμαρο που εξορύχθηκε ποτέ,  υπήρχε στην Πάρο σε μία και μοναδική φλέβα και εξαιτίας της υπερεξόρυξής του κατά την αρχαιότητα, τέλειωσε  για πάντα…

Σ’ αυτή την καταστροφή είναι αναγκαίο να αντιδράσουν οι πολίτες, καταρχήν  με πληροφόρηση γύρω από το σοβαρότατο θέμα της καταστροφής του Τοπίου  και με καταγγελίες προς πάντα υπεύθυνο για να σταματήσει αυτό το κακό. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της καταστροφής ακολουθεί ένας χάρτης με τα παράνομα λατομεία που υπάρχουν στο Αιγαίο και καλούμε τις τοπικές κοινωνίες να τον ενημερώνουν εκείνες στέλνοντας μήνυμα στην Εύπλοια (eyploia@gmail.com), με τις παράνομες λατομικές δραστηριότητες στο νησί τους.

ΧΑΡΤΗΣ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΛΑΤΟΜΕΙΩΝ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Κύμη

Η αισθητική υπεροχή της Κύμης είναι γνωστή σε ολόκληρη την Εύβοια, μια υπεροχή μάλιστα που ξεπερνάει τα συνήθη μέτρα. Να σκεφτείτε ότι άλλες περιοχές καυχώνται για τα παραθαλάσσιά τους οικόπεδα, τη στιγμή που η Κύμη, υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση των αρχών της, διαθέτει μέχρι και παραθαλάσσιο λατομείο με θέα στο πέλαγος. Όλα ξεκίνησαν τέλη της δεκαετίας του 80, όταν υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του τότε δημάρχου της και μετέπειτα υφυπουργού, ο εργολάβος της επέκτασης του λιμανιού της Κύμης ζήτησε και μετέτρεψε το ακρωτήριο της Κύμης σε λατομείο. Είχε μάλιστα την αξίωση να μετατρέψει τον μισό κόλπο της Κύμης σε δρόμο για να μεταφέρουν οι νταλίκες του τα αδρανή από το ακρωτήριο στο υπό επέκταση λιμάνι, μια εξέλιξη που αποτράπηκε την τελευταία στιγμή. Ο εργολάβος είχε μάλιστα αναλάβει την υποχρέωση αποκατάστασης του τοπίου, κάτι που φυσικά ουδόλως τον απασχόλησε. Ευτυχώς ίσως αφού μια πρωτοποριακή για την εποχή της πρόταση που είχε τότε ακουστεί από δημοτικό σύμβουλο της συμπολίτευσης – σύμβουλο με περίσσευμα οικολογικής ευαισθησίας και ανησυχίες καλλιτεχνικές – προέβλεπε να βαφεί το τοπίο με πράσινη μπογιά από ελικόπτερο. Και ενώ όλοι είχαν μείνει με την εντύπωση ότι το ακρωτήριο είχε παραδοθεί στις διορθωτικές δυνάμεις της φύσης, σύμβουλος της νυν συμπολίτευσης – με ευαισθησίες καλλιτεχνικές ομόλογου διαμετρήματος του προηγούμενου συμβούλου – ευτυχώς η καλλιτεχνική ευαισθησία ποτέ δεν έλλειψε από τα δημοτικά συμβούλια του τόπου – είχε τη φαεινή ιδέα και συνεχίζει να λειτουργεί το λατομείο προς ίδιον, εννοείται, οικονομικό όφελος. Άδειες και τέτοιες λεπτομέρειες φυσικά δεν απαιτούνται αφού, όπως ίσως δεν γνωρίζετε, στη Κύμη νόμος είναι «το δίκιο του υπερκομματικού εργάτη.»

ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΕΥΒΟΙΑΣ, 8-7-2010

http://energoipolitesevias.blogspot.com

Μεγάλο Βουνό Χαλκίδας

Στο Μεγάλο Βουνό Χαλκίδας λειτουργεί λατομείο κατά παράβαση των όρων της απόφασης του υπουργείου Πολιτισμού καθώς πραγματοποιεί εξορύξεις σε απόσταση μόλις δύο μέτρων από τον αρχαιολογικό χώρο της Αυλίδας. Οι όροι της άδειας λειτουργίας που είχε εκδώσει το υπουργείο Πολιτισμού το 2005 προέβλεπαν απόσταση τουλάχιστον 80 μ. από τον αρχαιολογικό χώρο. Την περασμένη Άνοιξη αυτοψία της εφορίας προϊστορικών και κλασσικών αρχαιοτήτων Χαλκίδας κατέδειξε ότι δεν τηρείται η απόσταση.

Καρυστία

adranh001Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες στην Καρυστία έγινε εντατική εξόρυξη πέτρας και διανοίχτηκαν μεγάλα λατομεία κυρίως στην περιοχή του Αγίου Δημητρίου, Μελισσώνα, Λάλας και Φυγιά. Η εξόρυξη  εξελίχθηκε με τρόπο τυχαίο, απρογραμμάτιστο κατά το πρόσκαιρο συμφέρον των λατόμων. Τα λατομεία πέτρας έχουν δημιουργήσει τεράστιες εκσκαφές και σωρούς πέτρας στις βορειοδυτικές υπώρειες του όρους Όχη. Η απουσία γεωλογικής και διαχειριστικής μελέτης πριν την διάνοιξη λατομείων όχι μόνο έβλαψε το περιβάλλον αλλά και έχει στοιχίσει τη ζωή εργατών. Είναι άγνωστες οι επιπτώσεις των δυνατών εκρήξεων που συνταράζουν το βουνό, ενώ είναι φανερή η καταστροφή των σημαντικών στοιχείων του τοπίου π.χ οι βραχοσχηματισμοί στα Πλακωτά της Λάλας έχουν καταπλακωθεί από τόνους σάρας. Εξίσου καταστροφική είναι η διάνοιξη δρόμων σε τοποθεσίες άγριας φυσικής ομορφιάς και αξίας όπως το φαράγγι του Αγίου Δημητρίου. Η διάβρωση των εδάφους ακολουθεί πιστά τέτοιες επεμβάσεις.

Η κατάσταση της ανεξέλεγκτης εξόρυξης έφτασε σε πλήρες αδιέξοδο όταν οι υπηρεσίες άρχισαν να δίνουν αλληλοσυγκρουόμενες άδειες χωρίς ποτέ να έχει ξεκαθαριστεί σε ποιον ανήκει η γη. Οι λατόμοι δεν είχαν άδεια εκμετάλλευσης των λατομείων αλλά η Πολιτεία τους χορηγούσε την άδεια αγοράς και μεταφοράς εκρηκτικών υλών (που αναθεωρείται κάθε έξι μήνες από την ΕΛ.ΑΣ.) και την άδεια γομοτού-πυροδότου.  Το Φεβρουάριο 2010 η Πολιτεία σταμάτησε να αναθεωρεί τις άδειες αγοράς και μεταφοράς εκρηκτικών υλών και με το νόμο 3851/2010 προσπαθεί να βάλει μία τάξη στο χάος και απαιτεί πρώτον να ξεκαθαριστεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς των εκτάσεων επειδή οι ιδιοκτήτες γης δεν έχουν σε όλες τις περιπτώσεις έγκυρους τίτλους ιδιοκτησίας και δεύτερον κάθε λατομείο να διαθέτει υποχρεωτικά Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Έγκριση Περιβαλλοντικών Ορών. Όσα λατομεία δεν καταφέρουν να έχουν αυτές τις προϋποθέσεις είναι αναγκασμένα από το νόμο να κλείσουν.

Μήλος

Στην Μήλο, οι μεγάλες εταιρίες εξόρυξης μεταλλευμάτων έχουν τεράστια δύναμη, ελέγχουν τον τύπο, ενώ στις εξορύξεις δουλεύουν 500 Μηλιοί. Ευτυχώς, σε αυτές τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες βρέθηκαν κάποιοι άνθρωποι που είχαν τη δύναμη ν’ αντιδράσουν στα σχέδια της εταιρίας ΜΙΔΑΣ, που είχε ξεκινήσει έρευνες μέσα στην περιοχή Νατούρα για χρυσό και σταμάτησαν τη δημιουργία μεταλλείων χρυσού που θα είχε καταστροφικές συνέπειες για το ίδιο το νησί αλλά και για τη θάλασσα του Αιγαίου.

Αμοργός

Στο Βρούτσι της Αμοργού λειτουργεί παράνομο λατομείο.

Κέα

Στις Ποίσσες της Κέας, όπως και σε διάφορα άλλα σημεία του νησιού, γίνεται παράνομη εξόρυξη σχιστόλιθων.

Νάξος

adranh002Στη Νάξο υπάρχει έντονη λατομική και εξορυκτική δραστηριότητα, μεγάλη παραγωγή  αδρανών υλικών και εξόρυξη μαρμάρου, το οποίο εξάγεται σε μεγάλες ποσότητες στο εξωτερικό. Υπάρχει νταμάρι αδρανών υλικών πάνω κυριολεκτικά στον επαρχιακό δρόμο Χώρας-Ποταμιάς-Χαλκείου, που έχει ξεκοιλιάσει το βουνό και καμιά υπηρεσία δεν ασχολείται.

Επίσης στο λατομείο μαρμάρου στην κορυφή του βουνού στον Κινίδαρο Νάξου, του οποίου τα λατομικά υλικά κυριολεκτικά με τις εκρήξεις φτάνουν και πέφτουν στο οδόστρωμα του επαρχιακού δρόμου Χώρας-Κινιδάρου-Ορεινής Νάξου, με κίνδυνο ατυχημάτων και ουδείς ενοχλείται.

Πάρος

Δίπλα στο αρχαίο λατομείο λειτουργεί σύγχρονο λατομείο και υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης των αρχαίων στοών λόγω των συχνών εκρήξεων. Παράλληλα τα αδρανή υλικά φεύγουν προς πάσαν κατεύθυνση από την Πάρο.

Αρχές του 2009 άρχισε εργασίες παράνομο λατομείο στην περιοχή Αγίου Βλάση Αρχιλόχου και τα σφυριά βαρούσαν όλη μέρα δίπλα στα σπίτια. Οι κάτοικοι της περιοχής απηυδησμένοι έκαναν συνεχείς καταγγελίες για την λειτουργία του παράνομου νταμαριού. Είναι άγνωστο εάν ετελεσφόρησε ο αγώνας τους.

Σαντορίνη

Υπάρχει πρόβλημα με τη λειτουργία λατομείου μέσα στη περιοχή NATURA και δίπλα σε βυζαντινά μνημεία και σε νηπιαγωγείο.

Επίσης σε άλλο σημείο του νησιού γίνεται συστηματικά παράνομη εξόρυξη ελαφρόπετρας.

Στο λατομείο στη θέση Λαγκάδες ή Κατεφιό του Δ.Δ. Καμαρίου, η εταιρία εξορύσσει εδώ και αρκετά χρόνια αδρανή υλικά χωρίς να έχει κάνει ποτέ Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Κατόπιν πιέσεων από περιοίκους, αναγκάστηκε, για να συνεχίσει την λειτουργία του απρόσκοπτα, να παρουσιάσει στο Δημοτικό και Νομαρχιακό συμβούλιο μια ΜΠΕ. Όμως, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που παρουσιάστηκε βρίθει ανακριβειών.

Στον Πύργο Σαντορίνης, συνεχίζεται η παράνομη εξόρυξη ελαφρόπετρας.

Τήνος

Στο βόρειο μέρος του νησιού, στη θέση Τηγάνια και Χούσλα, από τις εκτεταμένες εξορύξεις του μαρμάρου σουμακί που γίνονταν δίπλα αλλά και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας ένα τμήμα του νησιού χάθηκε κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Η παράνομη εξόρυξη μαρμάρου στην Αετοφωλιά συνεχίζεται. Τοπικός Σύλλογος που έκανε διαβήματα στο Επαρχείο και στην Αστυνομία που δεν ανταποκρίθηκαν. Η εταιρία ΘΟΛΟΣ ΑΕ. συνεχίζει τις παράνομες δραστηριότητες της. Έχουμε στα χέρια μας την από 9/7/2007 απάντηση από την Επιθεώρηση Μεταλλείων Ν. Ελλάδας με αριθμό πρωτοκόλλου ΕΜΝΕ/Φ11.3.20Λ/0/1015 η οποία αναφέρει τα εξής: Σύμφωνα με αυτοψία που πραγματοποιήθηκε από μηχανικούς της υπηρεσίας στην θέση Μάρμαρα Αετοφωλιάς Τήνου διαπιστώθηκε ότι διενεργούνται από την εταιρία ΘΟΛΟΣ ΑΕ εργασίες εξόρυξης απόληψης, για τις οποίες δεν προκύπτει να υπάρχουν τα απαιτούμενα στοιχεία νομιμότητας για διενέργεια λατομικών εργασιών, οι όποιες εργασίες εκτός της προσβολής στο περιβάλλον εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια των εργαζομένων και περιοίκων.

Σάμος

Κατά καιρούς, στο νησί της Σάμου έχουν λειτουργήσει αρκετά παράνομα (χωρίς δηλαδή την εφαρμογή της προβλεπόμενης από το νόμο διαδικασίας για την εξασφάλιση της σχετικής άδειας) λατομεία, για την εξόρυξη αδρανών υλικών, για τις ανάγκες εκτέλεσης δημοσίων έργων.

Συνήθως, τα λιμενικά έργα και τα έργα οδοποιίας απαιτούν μεγάλες ποσότητες αδρανών υλικών και οι θέσεις που επιλέγονται για την εξόρυξη του υλικού, είναι στον χώρο του εργοταξίου, για λόγους μεγιστοποίησης του κέρδους του εργολάβου. Οι δραστηριότητες αυτές γίνονται χωρίς αδειοδοτήσεις και συνήθως με την κάλυψη των υπηρεσιών που φέρουν την ευθύνη της επίβλεψης του έργου αλλά και του ελέγχου εφαρμογής των περιβαλλοντικών όρων του συνόλου του έργου. Πολλές φορές τα πράγματα υπήρξαν και πιο σύνθετα…

Τρανό παράδειγμα υπήρξε η κατασκευή τμήματος του οδικού άξονα Σάμου – Καρλοβάσου, στο τμήμα της περιοχής Τσάμπου Βουρλιωτών, όπου η εξόρυξη του υλικού συνδυάστηκε με την κατασκευή λιμενικών έργων. Παρόμοια συμβαίνουν σήμερα και κατά την κατασκευή της παρακαμπτήριας οδού της πόλης της Σάμου.

 

Τα μεγαλύτερα παράνομα λατομεία τα τελευταία χρόνια, υπήρξαν στις περιοχές Κούκουρα-Μερτζίκι του δ.δ. Παλαιοκάστρου και Καρμπόβολου του δ.δ. Πυθαγορείου, που λειτούργησαν από την κατασκευάστρια εταιρεία ΚΟΜΒΟΣ ΕΛΛΑΣ ΑΕ με την ανοχή των τοπικών αρχών και χρησιμοποιήθηκαν για τις ανάγκες κατασκευής της Μαρίνας Πυθαγορείου.

Οι αγώνες της ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΣΑΜΟΥ και της εφημερίδας ΒΙΓΛΑ υπήρξαν μακροχρόνιοι και κατέληξαν με προσφυγές στη Δικαιοσύνη και στο ΥΠΕΧΩΔΕ, όπου και υπήρξε η πλήρης δικαίωσή μας. Στην κατασκευάστρια εταιρεία επεβλήθη διοικητικό πρόστιμο από το ΥΠΕΧΩΔΕ ύψους 20 εκατ. δρχ. για μη αναστρέψιμες αλλοιώσεις στο φυσικό περιβάλλον των παραπάνω περιοχών, και από δικαστήριο της Σάμου, πολύμηνη φυλάκιση των εκπροσώπων της ΚΟΜΒΟΣ ΕΛΛΑΣ ΑΕ.

Κως

Τον Απρίλιο του 2010, συνελήφθησαν επ’ αυτοφώρω εργάτες στο παράνομο λατομείο στο δήμο Ηρακλειδών και την επίθεση του Δημάρχου κατά δημοσιογράφων.

Χίος

Στον αστερισμό της μπουλντόζας…

Σοβαρά ερωτηματικά στις πολιτικές και αστυνομικές αρχές του τόπου μας θέτονται πλέον μετά την τρίτη κατά σειρά καταγγελία που βλέπει τους τελευταίους μήνες το φως της δημοσιότητας σχετικά με την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος του νησιού και κύρια της Βόρειας Χίου.

Μετά την καταγγελία ότι έγινε νταμάρι το ποτάμι των Αγιασμάτων και ότι η ανεξέλεγκτη βόσκηση κατέστρεψε σπάνια είδη ορχιδέων έρχεται να προστεθεί νέα καταγγελία (του Συλλόγου Οικολογίας) για τη λειτουργία νταμαριού στην περιοχή της Σπαρτούντας. Στο δρόμο που ανεβαίνει από Σπαρτούντα προς την κορυφή του Πελινναίου, εκεί ψηλά στην κορυφή έκπληκτοι αντίκρισαν μπουλντόζα η οποία είχε μετατρέψει την περιοχή σε νταμάρι καταστρέφοντας το ανάγλυφό της.

Δήμος Καρδαμύλων, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, Αστυνομία αλλά και Αγροφυλακή καλούνται να παρέμβουν και να σταματήσουν την καταστροφή του περιβάλλοντος. Σε ότι αφορά τα λατομεία, τεράστια είναι η ευθύνη όλων των αιρετών νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων αλλά και των δημοτικών αρχών που δεν προχωρούν στην οριοθέτηση λατομικών ζωνών.

Δεν μπορεί στο όνομα της έλλειψης πρώτης ύλης να γίνονται ανεξέλεγκτες λήψεις. Τα κρούσματα παράνομης και ασύδοτης καταστροφής του νησιού μας από μπουλντόζες το τελευταίο διάστημα έχουν πληθύνει.

Στο Ποτάμι Αγιασμάτων, Γιόσωνας, Μαλαγκιώτης, στον Κονδυλώπο. κ.α., κ.α.

Παρόμοιο νταμάρι λειτουργεί και στο δρόμο από Καμπιά προς Λεπτόποδα. Εκεί μπουλντόζα έχει μετατρέψει τα πρανή του δρόμου σε νταμάρι για την εκμετάλλευση σχιστόλιθων

ΧΙΟΣ – ΛΑΤΟΜΕΙΑ ΣΤΟ ΠΕΡΔΙΚΟΒΟΥΝΟ

Απρίλιος 2009

Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση σχεδιάζει να χωροθετήσει  τη νέα λατομική ζώνη του Νομού μας (λατομεία αδρανών υλικών (άμμο –τσαίλι κτλ) δηλαδή όπως αυτό της εταιρίας «ΛΑΤΩ» μεταξύ Αρμολίων και Πυργίου αλλά 25 φορές μεγαλύτερης έκτασης). Η  περιοχή που επιλέχθηκε με συνοπτικές διαδικασίες  ονομάζεται  Περδικόβουνο (υψόμετρο 800 m ) και βρίσκεται Νοτιοδυτικά του κόμβου που υπάρχει στο 18Ο χιλιόμετρο της επαρχιακής οδού Χίου-Βολισσού. Η επιλεχθείσα περιοχή  καταλαμβάνει έκταση 1.100.000 τετραγωνικών μέτρων (χίλια εκατό στρέμματα) η μεγάλη και 48.000 τετρ. μέτρων (σαράντα οκτώ στρέμματα) η μικρή. Όπως θα δειτε στην περιοχή υπάρχουν 2 σταθμοί μέτρησης μετεωρολογικών δεδομένων πράγμα που σημαίνει ότι  επικρατούν συνήθως άνεμοι υψηλής έντασης. Συνεπώς η σκόνη από τα λατομεία θα ταξιδεύει αρκετά χιλιόμετρα μακριά προς τα δάση και το χωριό του Αναβάτου του Γιαννάκη και του Πιτυούς !!!!

Η περιοχή είναι απείρου κάλλους,  χαρακτηριστικό βραχώδες, τοπίο της κεντρικής Χίου   και περικλείει  πολλά ανθρώπινα μνημεία και μνημεία της φύσης…..Υπάρχουν επίσης διάσπαρτα πηγάδια, ξερολιθιές, το ρέμα της Ελίντας , και πεζοπορικές διαδρομές από την Αμυθουντα στον Αντριόλλακο  στην Ελίντα και άλλες.

Ενώ  βέβαια η Νομαρχία όφειλε να υποδείξει την ακριβή θέση που προορίζει για τη χωροθέτηση ώστε να υπάρξει  κοινωνική διαβούλευση και ενημέρωση των πολιτών  αντί αυτού, προχωράει με αυταρχικό τρόπο και διαδικασίες που δεν αρμόζουν σε θεσμοθετημένο δημοκρατικό όργανο στην καταστροφή της ευρύτερης αυτής περιοχής με πρόσχημα  την κοινωνική-λέει- απαίτηση και διάφορες ανυπόστατες εκφάνσεις και προφάσεις περί οικολογικής ωφέλειας.

………………………………………………………………………………………….

Προσωπική  μου θέση στο ζήτημα είναι ΝΑΙ  στην  χωροθέτηση νέας λατομικής ζώνης μόνο εάν συντρέχουν οι παρακάτω λόγοι:

1)  Να αποδειχτεί με εμπεριστατωμένη  μελέτη ότι στη Χίο πράγματι απαιτείται η δημιουργία επιπλέον λατομικών ζωνών.

2)  Να προκύψει  μετά από υπόδειξη αρκετών διαφορετικών τοποθεσιών  για τελική επιλογή μίας εξ αυτών.

3)  Να ακούσουμε  να εκφράζεται  σύσσωμη η τοπική κοινωνία.(Πιτυός και Ανάβατος).

4)  Να εκπονηθεί πρώτα μελέτη αποκατάστασης των δεκάδων πληγών που δημιούργησαν στο Νομό τα παλιότερα Λατομεία και αφου εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση της αποκατάστασης τους!!!

5) Να ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες από τους νόμους τυπικές διαδικασίες.

6)  Να ενημερωθούμε  από ποιο δρόμο σκοπεύουν οι σωτήρες μας να μεταφέρουν τα αδρανή στην πόλη, στα Νοτιόχωρα και στο Θόλος

αφού η χωροθέτηση της λατομικής ζώνης θα προηγηθεί της ολοκλήρωσης  του Περιφερειακού της πόλης και της κατασκευής των

Περιφερειακών του Βροντάδου!!!  Ως τότε (2015+) η μόνη διέξοδος των βαρέων οχημάτων θα είναι   ειτε μέσα από το Πιτυός είτε

μεσα από το Βροντάδο (Στροφές Αιπους-Αγ. Γεώργιος κ.ο.κ)

7) Να προηγηθεί  οικονομοτεχνική μελέτη  όπου θα πρέπει να αποδειχθεί ότι η δημιουργία νέας λατομικής ζώνης θα χτυπήσει το μονοπωλιακό καθεστώς που υπάρχει σήμερα  και μέσω του ανταγωνισμού να επιτευχθεί η μείωση δραστικά στην

τιμή των αδρανών υλικών (άμμο –τσαίλι κτλ) και κατ επέκταση του σκυροδέματος. Σε αντίθετη περίπτωση αντί μονοπωλίου θα

δημιουργηθεί  ολιγοπώλιο και ο καταναλωτής δεν θα έχει κανένα απολύτως όφελος να βλέπει ένα ακόμα βουνό να καταστρέφεται

στο βωμό του εργολαβικού κέρδους.

Γιάννης Ν. Μισετζής

Νομαρχιακός Σύμβουλος

Σύρος

adranh004Η απόφαση 4441/2005 του Συμβουλίου της Επικρατείας για την διακοπή λειτουργίας του λατομείου στην θέση «Κούτελα – Βούλια» για όποιον θέλει να μελετήσει το νομικό σκεπτικό διακοπής εργασιών στο υποφαινόμενο λατομείο:

8. Επειδή, οι αποφάσεις, με τις οποίες καθορίζονται λατομικές περιοχές κατ’ εφαρμογή του άρθρου 3 του ν. 1428/1984, συνεπαγόμενες, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, αφενός το επιτρεπτό ορισμένης χρήσης, δηλαδή της εκμετάλλευσης λατομείου, στις οριζόμενες περιοχές και αφετέρου απαγόρευση δόμησης στις περιοχές αυτές και σε ζώνη χιλίων μέτρων από τα όριά τους, έχουν κανονιστικό χαρακτήρα και το κύρος τους μπορεί να ελεγχθεί παρεμπιπτόντως στην ακυρωτική δίκη (ΣτΕ 4005/2004, 1986/2002, 3395/2001′, 160/2000).

9. Επειδή, ο νομοθέτης προέβλεψε, με τον ν. 1428/1984 (ΦΕΚ 43 Α’), όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 2115/1993 (ΦΕΚ 15 Α’), τον καθορισμό λατομικών περιοχών σε κάθε νομό της Χώρας με απόφαση του οικείου Νομάρχη, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, και επέτρεψε την εκμετάλλευση λατομείων αδρανών υλικών, κατ’ αρχήν, μόνο στις περιοχές αυτές.  Ειδικότερα, στο άρθρο 3 του ν: 1428/1984, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του ν. 211’5/1993, ορίζεται ότι : «1. Ως λατομικές περιοχές δύνανται να χαρακτηρισθούν δημόσιες, δημοτικές, κοινοτικές ή ιδιωτικές εκτάσεις, ως και εκτάσεις που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), οι οποίες προσφέρονται, κυρίως από πλευράς ποιότητας πετρωμάτων, μορφολογίας της περιοχής, υπάρξεως αποθεμάτων και συνθηκών προσπελάσεως προς αυτές και προς τα καταναλωτικά κέντρα, για την εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών της παραγράφου 1 του άρθρου 1. του παρόντος. 2. Οι λατομικές περιοχές σε κάθε νομό καθορίζονται εντός πέντε (5) ετών με απόφαση του αρμόδιου νομάρχη, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και εκδίδεται ύστερα από σύμφωνη γνώμη της επιτροπής της παραγράφου 3 του παρόντος, κατόπιν αιτιολογημένης γνώμης του νομαρχιακού συμβουλίου, που παρέχεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας δύο (2) μηνών, αφότου ζητηθεί …».

Περαιτέρω, στο άρθρο 4. παρ. 1 του ίδιου νόμου, -όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του ν. 2115/1993, προβλέπεται ότι : «1. Για τον καθορισμό των λατομικών περιοχών η αρμόδια επιτροπή ερευνά τη συνδρομή των προϋποθέσεων της παραγράφου 1 του άρθρου 3, καθώς και την τυχόν ύπαρξη απαγορευτικών λόγων, από αυτούς που αναφέρονται στο άρθρο 10 του νόμου αυτού. Απαγορεύεται ο καθορισμός λατομικών περιοχών σε ακτίνα δύο (2) χιλιομέτρων από κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους ή προστατευόμενες ζώνες …». Ακολούθως, στην παρ. 2 του άρθρου 8 του ίδιου νόμου, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 8 του ν. 2115/1993, ορίζεται ότι «Η εκμετάλλευση λατομείων αδρανών υλικών έξω από τις λατομικές περιοχές επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση με απόφαση του νομάρχη μετά αιτιολογημένη γνώμη του νομαρχιακού συμβουλίου στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) Εάν δεν καταστεί δυνατή με τη διαδικασία του άρθρου 3 του παρόντος η δημιουργία λατομικής ζώνης σε συγκεκριμένη επαρχία ή νήσο β) … γ) … Για την ίδρυση λατομείου των ως άνω περιπτώσεων ισχύουν οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις της παραγράφου 4 του άρθρου 3 και της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του παρόντος». Τέλος στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 1428/1984, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 10 του ν. 2115/1993, προβλέπεται ότι: «Απαγορεύεται η εκμίσθωση δημόσιων λατομείων ή η χορήγηση άδειας εκμεταλλεύσεως δημοτικών, κοινοτικών ή ιδιωτικών λατομείων, καθώς και λατομείων ν.π.δ.δ., αν από την εκμετάλλευση αυτών δημιουργούνται, βάσει και της καθοριζόμενης από την παράγραφο 3 του παρόντος διαδικασία: α) κίνδυνοι για την ασφάλεια της ζωής ή για την υγεία των εργαζομένων, των περιοίκων και των διερχομένων, β) βλάβες σε κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία ή ιστορικά μνημεία ή τουριστικές εγκαταστάσεις, γ) βλάβες σε έργα δημόσιας ωφέλειας, δ) σοβαρές αλλοιώσεις του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Εξάλλου, με το άρθρο 50 του από 5 – 24.8.1932 π.δ/τος «περί κωδικοποιήσεως των διατάξεων του ν. 5351 …» (ΦΕΚ 275 Α’) ορίζεται ότι απαγορεύεται χωρίς άδεια του αρμόδιου Υπουργού «1. Η λατομία και σκαφή προς πορισμόν υλικού οικοδομών επί αρχαίων ερειπίων πόλεων, συνοικισμών, νεκροπόλεων και εις απόστασιν 500 μέτρων παντός ορατού αρχαίου μνημείου, ως και η κατασκευή ασβεστοκαμίνου εις περιφέρειαν .500 μέτρων από των αρχαίων. 2. Η πλησίον αρχαίου επιχείρησις έργου δυναμένου να βλάψει αυτό αμέσως ή εμμέσως … 3 … ». Κατά την έννοια των διατάξεων αυτών, οι οποίες συνάδουν προς την επιβαλλόμενη με το άρθρο 24 του Συντάγματος υποχρέωση της προστασίας του φυσικού και  πολιτιστικού περιβάλλοντος, ο καθορισμός των λατομικών περιοχών πρέπει να είναι προϊόν ειδικής μελέτης, κατά την οποία ενδεχόμενες συγκρούσεις χρήσεων γης εξετάσθηκαν επισταμένως και η επιλογή θεμελιώθηκε επί αποδεδειγμένου οφέλους από πλευράς δημόσιου συμφέροντος. Η μελέτη αυτή πρέπει να γίνει είτε η Διοίκηση καταλήγει στον καθορισμό λατομικών περιοχών είτε όχι. Κατά .τις ίδιες εξ άλλου διατάξεις, η κατ’ εξαίρεση εκμετάλλευση λατομείου αδρανών υλικών εκτός λατομικών περιοχών σε νησιωτικό χώρο επιτρέπεται μόνο όταν δεν κρίνεται σκόπιμη η δημιουργία τέτοιων περιοχών ή καθίσταται αδύνατη λόγω των θεσπιζόμενων με τις διατάξεις αυτές απαγορεύσεων, η σχετική δε κρίση πρέπει να γίνεται κατά τα ανωτέρω, κατόπιν ειδικής μελέτης και εκφράζεται ρητώς με πράξη του οικείου νομάρχη (ΣτΕ 951/1996).

10. Επειδή, με την 234/27.3.1998 απόφαση του Νομάρχη Κυκλάδων (ΦΕΚ S’ 429) αποφασίσθηκε ο μη καθορισμός λατομικών περιοχών στο Νομό Κυκλάδων ενόψει των από 30.5.1994 και 22.1.1998 εκθέσεων της Επιτροπής καθορισμού λατομικών περιοχών στο Νομό Κυκλάδων, στην πρώτη από τις οποίες αναφέρεται ότι : «4.1 Σύρος. Εξετάστηκε η δυνατότητα δημιουργίας λατομικής περιοχής στην ανατολική έρημη περιοχή του νησιού (χώρος καύσεως σκουπιδιών) που είναι και ακατοίκητη. Όμως ο αρχαιολογικός χώρος της Χαλανδριανής (πρ. οικισμός) που είναι θεσμοθετημένος (ΦΕΚ 91/8’/14.2.1992) δεσμεύει όλη την περιοχή. Οι διάσπαρτες αρχαιότητες στο νησί καθώς και οι οριοθετημένοι αρχαιολογικοί χώροι σε συνδυασμό με το μέγεθος του νησιού δεν αφήνουν επαρκή έκταση για τη δημιουργία λατομικής περιοχής που να πληρεί τις προϋποθέσεις της παρ. 3». Περαιτέρω, αναφέρεται ότι ελήφθησαν υπόψη οι αποστάσεις από όρια οικισμών και αρχαιoλογικoύς χώρους. Η αιτιολογία αυτή, στην οποία στηρίζεται η κρίση της Διοικήσεως ότι δεν καθίσταται δυνατός ο καθορισμός λατομικής περιοχής στη Σύρο, είναι νόμιμη και επαρκής και, επομένως, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος ο λόγος ότι δεν εκδόθηκε αιτιολογημένη απόφαση του Νομάρχη για το μη καθορισμό λατομικής ζώνης στη νήσο Σύρο.

11. Επειδή, στο άρθρο 9 του Ν. 1428/1984 «Εκμετάλλευση λατομείων αδρανών υλικών και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 43 Α’), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 9 του Ν. 2115/1993 (ΦΕΚ 15 Α’), ορίζεται ότι : «1. Η εκμετάλλευση των δημοτικών, κοινοτικών και ιδιωτικών λατομείων, καθώς και των λατομείων των ν.π.δ.δ., επιτρέπεται μόνο κατόπιν άδειας εκμεταλλεύσεως, που χορηγεί ο νομάρχης. Για τα δημόσια λατομεία η σύμβαση μισθώσεως επέχει θέση άδειας εκμεταλλεύσεως. 2. Η διάρκεια της άδειας εκμεταλλεύσεως των δημοτικών, κοινοτικών και ιδιωτικών λατομείων ορίζεται σε είκοσι (20) έτη και μπορεί να παραταθεί όπως ορίζεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 6. Για τη χορήγηση της άδειας εκμετάλλευσης υποβάλλεται αίτηση που συνοδεύεται με τεχνική μελέτη και δικαιολογητικά που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ενέργειας και Φυσικών Πόρων. Τεχνική μελέτη απαιτείται και για τα δημόσια λατομεία αδρανών υλικών, που βρίσκονται μέσα στις λατομικές περιοχές. 3. Πριν από την υπογραφή της συμβάσεως ή τη χορήγηση άδειας εκμεταλλεύσεως, κατατίθεται η πιο πάνω μελέτη εγκεκριμένη από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, καθώς και η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, που προβλέπεται από την Κ.Υ.Α 69269/ 5387/24.10.1990 (ΦΕΚ 678 Β’) … ». Κατά τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 6 του Ν. 1428/1984, όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 6 του Ν. 2115/1993, οι συμβάσεις μισθώσεως λατομείων αδρανών υλικών που ανήκουν στην κυριότητα του Δημοσίου καταρτίζονται για διάρκεια είκοσι (20) ετών (παρ. 1), η οποία μπορεί να παραταθεί «μέχρι δύο (2) πενταετίες» με απόφαση του νομάρχη, ύστερα από γνωμοδότηση του νομαρχιακού συμβουλίου, με τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στην ίδια απόφαση (παρ. 2). Εξάλλου, στο άρθρο 4 του Ν. 1650/1986 (ΦΕΚ 160 Α’) ορίζεται ότι : «1 … 2α. Για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για τα έργα και τις δραστηριότητες της πρώτης κατηγορίας απαιτείται υποβολή μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. 2β. Η έγκριση περιβαλλοντικών όρων για τα έργα και τις δραστηριότητες της κατηγορίας αυτής … χορηγείται με κοινή απόφαση το}’! Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών …

3 … 7. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μπορεί να δοθεί για ορισμένο διάστημα που καθορίζεται στην εγκριτική πράξη, μετά την πάροδο του οποίου υπόκειται σε αναθεώρηση. 8 …». Με το άρθρο 4 της Κ.Υ.Α.69269/5387/24.10.1990 (ΦΕΚ 678 Β’) «η εξόρυξη ορυκτών εκτός από τα μέταλλα και τις ορυκτές πηγές ενέργειας, όπως μαρμάρου, άμμου, χαλικιού …» έχει καταταγεί στην ομάδα ΙΙ της  Α΄ κατηγορίας. Από τον συνδυασμό των πιο πάνω διατάξεων του Ν. 1428/1984 και του Ν. 1650/1986, όπως οι τελευταίες ίσχυαν πριν “την αντικατάστασή τους με το Ν. 3010/

2002 (ΦΕΚ Α’ 91/25.4.2002) και έχουν εφαρμογή στην παρούσα υπόθεση, συνάγεται ότι η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση άδειας εκμεταλλεύσεως λατομείου αδρανών υλικών και, κατ’ ακολουθίαν, η χρονική διάρκεια ισχύος της άδειας εκμεταλλεύσεως δεν επιτρέπεται να εκτείνεται πέραν του χρόνου λήξεως της ισχύος της σχετικής πράξεως εγκρίσεως των περιβαλλοντικών όρων. Επομένως, δεν είναι κατά νόμο δυνατόν να χορηγείται άδεια. εκμετάλλευσης λατομείου αδρανών υλικών με διάρκεια ισχύος, η οποία δεν καλύπτεται από την πράξη εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων του λατομείου.

12. Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την 2054/2.3.1982 απόφαση του Νομάρχη Κυκλάδων χορηγήθηκε στο Δήμο Άνω Σύρου άδεια εκμεταλλεύσεως λατομείου αδρανών υλικών στη θέση «Κούτελα – Βούλια» της περιφέρειάς του για δεκαπέντε έτη, με δυνατότητα παρατάσεως. Ο Δήμος στη συνέχεια εκμίσθωσε το επίμαχο λατομείο στον Κ. Ρούσση, με τον οποίο συνήψε δουλεία συστάσεως λατομίας αρχικής διάρκειας τριών ετών και με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Άνω Σύρου επετράπη στον Κ. Ρούσση να συνεταιρισθεί με την εταιρεία «ΒΕΤΟΝ Α. Ε.» για την εκμετάλλευση του λατομείου αυτού. Κατόπιν διαδοχικών παρατάσεων, το πιο πάνω Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε την παράταση της μισθώσεως του χώρου του λατομείου στην πιο πάνω εταιρεία μέχρι 31.12.2001. Η αρχική άδεια εκμεταλλεύσεως, χρονικής διάρκειας15 ετών, ανανεώθηκε με την 304/17.4.1997 απόφαση του Νομάρχη Κυκλάδων για μια πενταετία, μέχρι 28.2.2002, με τους όρους και περιορισμούς της αρχικής άδειας. Η άδεια παρατάσεως στηρίχθηκε στην 80069/ 94/22.4.1996 κοινή απόφαση των

Υπουργών ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και Ανάπτυξης περί εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων, των οποίων η ισχύς έληγε στις 31.12.2002, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ίδια απόφαση. Ακολούθως, ο Νομάρχης Κυκλάδων, με την προαναφερόμενη 234/27.3.1998 απόφασή του αποφάσισε να μη καθορισθούν λατομικές περιοχές στο Νομό Κυκλάδων, επομένως και στη νήσο Σύρο. Η παρεμβαίνουσα εταιρεία, κατά τη λήξη της διάρκειας της πιο πάνω μισθώσεως, υπέβαλε αίτημα παρατάσεως της Μισθώσεως και εκμεταλλεύσεως του λατομείου για πέντε ακόμη χρόνια. Το Δημοτικό Συμβούλιο Άνω Σύρου με την 263/2001 απόφασή του ενέκρινε την παράταση της μισθώσεως για πέντε έτη, από 1.1.2002 έως 31.12. 2006, και με την προσβαλλόμενη 340/5.4.2002 απόφαση του Νομάρχη Κυκλάδων χορηγήθηκε στην εταιρεία ΜΠΕΤΟΝ Α.Ε. άδεια εκμεταλλεύσεως, του επίμαχου λατομικού χώρου, κατά παράταση της προηγουμένης αδείας για χρονικό διάστημα 5 ετών, δηλαδή μέχρι 28.2.2007, «με τους παρακάτω όρους και περιορισμούς, παράβαση των οποίων μπορεί να έχει ως συνέπεια την ανάκλησή της: 1 … 2. Να τηρούνται οι Περιβαλλοντικοί όροι που έχουν εγκριθεί με την ΑΠ 80069/22.04.1996 Κοινή Απόφαση Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. – ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, … και μέχρι 31.12.2002 να εφοδιαστεί με νέα απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων … ».

13. Επειδή, η ισχύς των περιβαλλοντικών όρων για την εκμετάλλευση του επίδικου λατομείου αδρανών υλικών, που εγκρίθηκαν με την 80069/94/22.4.1996 κοινή υπουργική απόφαση, έληξε στις 31.12.2002, όπως αναφέρεται και στην προηγούμενη σκέψη. Η παρεμβαίνουσα εταιρεία με την από 9.9.2002 αίτησή της προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημ. Έργων είχε υποβάλει προς έγκριση Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία, όπως προκύπτει από το Α.Π.102190/906/19.3.2004 έγγραφο της Δ/νσης Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και το από 18.10.2004 υπόμνημα της παρεμβαίνουσας προς το Δικαστήριο, δεν είχε εγκριθεί κατά την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης αλλ’ ούτε και ως τη συζήτηση της υπό κρίση αιτήσεως. Με τα δεδομένα αυτά, η προσβαλλόμενη 340/5.4.2002 απόφαση του Νομάρχη Κυκλάδων, με την οποία χορηγήθηκε άδεια εκμεταλλεύσεως του επίδικου λατομείου αδρανών υλικών μέχρι 28.2.2007 δηλαδή για χρονικό διάστημα πέραν του χρόνου ισχύος των περιβαλλοντικών όρων που εγκρίθηκαν με την πιο πάνω κοινή υπουργική απόφαση του 1996, είναι μη νόμιμη, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη σκέψη 11, αδιαφόρως προς τους λόγους, στους οποίους οφείλεται η μη έγκριση περιβαλλοντικών όρων για το χρονικό διάστημα μετά τη λήξη ισχύος της κοινής υπουργικής αποφάσεως του 1996, η πλημμέλεια δε αυτή της προσβαλλόμενης αδείας δεν αίρεται από το γεγονός ότι σε αυτή προβλέπεται ότι η παρεμβαίνουσα εταιρεία όφειλε να εφοδιαστεί με νέα πράξη έγκρισης περιβαλλοντικών όρων έως 31.12.2002. Συνεπώς, για το λόγο αυτό που βασίμως προβάλλεται, καθ’ ερμηνεία του δικογράφου της αιτήσεως ακυρώσεως, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη νομαρχιακή απόφαση και να απορριφθεί η ασκηθείσα παρέμβαση, ενώ παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.

Διά ταύτα

Ακυρώνει την απόφαση 340/5.4.2002 απόφαση του Νομάρχη Κυκλάδων, σύμφωνα με το αιτιολογικό

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 18 Ιανουαρίου 2005 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 29 Δεκεμβρίου 2005.

Ο Πρόεδρος του Ε’ Τμήματος                           Η Γραμματέας του Ε’ Τμήματος

 

Παρά την απόφαση του ΣτΕ, το λατομείο στην θέση «Βούλιας» της Σύρου, πέντε χρόνια μετά εξακολουθεί να λειτουργεί μέσα σε καθεστώς ασάφειας. Τα αδρανή υλικά που παράγονται υποτίθεται για να καλύπτουν τις ανάγκες του νησιού, εξάγονται κατά μεγάλο μέρος. Λόγω της έλλειψης προστατευτικών φραγμάτων, σε κάθε βροχόπτωση, παρασύρεται άφθονο χώμα που οδεύει στη θάλασσα με αποτέλεσμα ο βυθός στον κόλπο του Κινιού να έχει σκεπαστεί από ένα παχύ στρώμα λάσπης, να έχει καταστραφεί η ποσειδωνία, να μην οξυγονώνεται το νερό και να έχει νεκρωθεί η θάλασσα στο μεγαλύτερο μέρος του κόλπου. Και όταν η εταιρεία LAFARGE υποχρεώθηκε να κατασκευάσει λασποπαγίδες μέσα στο χείμαρρο για να συγκρατούν την λάσπη, κάτοικοι της περιοχής τις κατέστρεψαν γιατί ενοχλούνταν αόριστα και η λάσπη συνεχίζει να κυλά στη θάλασσα και καταστροφή του κόλπου του Κινιού συνεχίζεται…

…………………………………………………………………………………………..

Πριν από δυο περίπου μήνες ολοκληρώθηκε η διαβούλευση πάνω στο σχέδιο Τροποποίησης του Κανονισμού Μεταλλευτικών και Λατομικών εργασιών. Μπορείτε στην ηλ. διεύθυνση που ακολουθεί να δείτε το σχέδιο του ΥΠΕΚΑ και τα σχόλια των συμμετεχόντων στη διαβούλευση:

Yπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής

Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για την Τροποποίηση του Κανονισμού Μεταλλευτικών και Λατομικών Εργασιών (ΚΜΛΕ)

http://www.opengov.gr/minenv/?p=1085

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση