Αιγαίο, έρχονται τα Τάνκερ – Μαμούθ
Μεγάλη ανησυχία υπάρχει για την διέλευση τεράστιων δεξαμενοπλοίων, ανάμεσα στα νησιά του Αιγαίου. Μέχρι σήμερα τα υπερτάνκερ, δεν περνούσαν από το Αιγαίο γιατί ήταν αδύνατη η διέλευσή τους από το Βόσπορο και τα Δαρδανέλια. Όπως υποστηρίζουν οι Οικολογικές οργανώσεις, οι ποσότητες πετρελαίου που θα μεταφέρουν οι θαλάσσιοι κολοσσοί, πάνω από 250.000 τόνους μαζούτ, είναι τεράστιες και αρκεί ένα και μόνο ατύχημα, για να εξαφανιστούν όλα τα νησιά του Αιγαίου.
Αλλά και από την πρώτη μέρα λειτουργίας του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, από το ομώνυμο λιμάνι, όπου καθημερινά θα πραγματοποιούνται φορτώσεις εκατοντάδων χιλιάδων τόνων, θα είναι ορατή η περιβαλλοντική και οικολογική καταστροφή.
Επίσης να επισημανθεί, ότι βάσει πρόσφατης επιστημονικής Έρευνας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού ( EU-MARlNE OIL POLUTIΟΝ ), το Αιγαίο αποτελεί την υψηλότερη περιοχή κινδύνου, για οικολογική καταστροφή σε ολόκληρη την Μεσόγειο…
πηγή: εφημ. Βίγλα, Οκτώβριος-Νοέμβριος 2007
. . . . . . .
Οι κίνδυνοι της διέλευσης τάνκερ στο Αιγαίο
Aπάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ερώτηση του Ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Σταύρου Αρναουτάκη.
25/10/2007
Με ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Ευρωβουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Σταύρος Αρναουτάκης εκφράζει την ανησυχία του για τον κίνδυνο θαλάσσιας ρύπανσης λόγω της αυξανόμενης διακίνησης πετρελαίου με δεξαμενόπλοια στο Αιγαίο, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι ετησίως διακινούνται πάνω από 100 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου με δεξαμενόπλοια, ενώ η διακίνηση θα αυξηθεί κατακόρυφα με την έναρξη λειτουργίας του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.
Ο Ευρωβουλευτής ζήτησε από την Επιτροπή να τον ενημερώσει για το αν διαθέτει ακριβή στοιχεία για τη διακίνηση δεξαμενοπλοίων στο Αιγαίο, αν υπάρχουν μελέτες εκτίμησης των περιβαλλοντικών κινδύνων σχετικά με αυτή τη διακίνηση καθώς και αν έχουν καθορισθεί συγκεκριμένοι δίαυλοι διέλευσης για τα δεξαμενόπλοια.<BR>
Ζητά, ακόμη, από την Επιτροπή να πάρει θέση για την ενίσχυση της ανάπτυξης των νησιών, τα οποία αντιμετωπίζουν άμεσα τον κίνδυνο ρύπανσης και για την ετοιμότητα στην αντιμετώπιση πετρελαϊκής ρύπανσης στον χώρο του Αιγαίου.
Ο κ. Jacques Barrot, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής και αρμόδιος Επίτροπος για θέματα μεταφορών απαντώντας στον Σταύρο Αρναουτάκη παραδέχεται ότι η Επιτροπή «δεν διαθέτει συγκεκριμένα αναλυτικά στοιχεία για τις κινήσεις δεξαμενοπλοίων και εμπορικών πλοίων στο Αιγαίο». Αναφέρει, επίσης, ότι «στο Αιγαίο δεν υπάρχουν ναυτιλιακοί διάδρομοι, τους οποίους θα πρέπει να ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια», ενώ τονίζει ότι τα μέσα παρακολούθησης της θαλάσσιας κίνησης λειτουργούν υπό την ευθύνη του κάθε κράτους μέλους. Τονίζει , μάλιστα, ότι μέχρι το τέλος του 2007 θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί από όλα τα κράτη μέλη, σε εγκαταστάσεις ξηράς, συστήματα αυτόματου εντοπισμού των πλοίων, στα πλαίσια ενός κοινοτικού συστήματος παρακολούθησης και ενημέρωσης για τις κινήσεις τους στις ευρωπαϊκές θάλασσες.
Σχετικά με τον περιβαλλοντικό κίνδυνο από τη διέλευση δεξαμενοπλοίων στο Αιγαίο, ο κ. Barrot τονίζει ότι από το 2004 υπάρχει σχέδιο δράσης για την ετοιμότητα κατά της πετρελαϊκής ρύπανσης στα ευρωπαϊκά ύδατα, το οποίο εκπονήθηκε και επικαιροποιείται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA). Στο σχέδιο αυτό, περιλαμβάνεται μια γενική ανάλυση των κινδύνων ρύπανσης, η οποία επιβεβαιώνει τους σημαντικούς κινδύνους ρύπανσης στην Ανατολική Μεσόγειο που επιτείνονται από την κατασκευή νέων χερσαίων αγωγών πετρελαίου.
Ο EMSA, από το 2004 παρέχει βοήθεια στα κράτη μέλη, μέσω του κοινοτικού μηχανισμού πολιτικής προστασίας, προμηθεύοντας τα με αντιρρυπαντικά μέσα και εξοπλισμό για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών ρύπανσης.
Σχετικά με την ενίσχυση της ανάπτυξης των νησιών, ο κ. Barrot παραπέμπει γενικά στο περιφερειακό επιχειρησιακό πρόγραμμα «Κρήτη – Νήσοι Αιγαίου» του ΕΣΠΑ για την περίοδο 2007-13, μεταφέροντας ουσιαστικά την ευθύνη στην ελληνική κυβέρνηση.
Σχολιάζοντας την απάντηση του κ. Barrot o Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σταύρος Αρναουτάκης δήλωσε:
«Η απάντηση της Επιτροπής, επιβεβαιώνει τις ανησυχίες που εκφράζουν πανεπιστημιακά ιδρύματα, ΜΚΟ καθώς και οι κάτοικοι των νησιών για τη διακίνηση πετρελαίου στο Αιγαίο. Τα νησιά μας βρίσκονται σε διαρκή κίνδυνο πετρελαϊκής ρύπανσης και αποδεικνύεται ότι απέναντι σε αυτόν τον κίνδυνο είναι εντελώς απροστάτευτα. Κανείς δεν γνωρίζει πόσα και ποια πλοία πλέουν στο Αιγαίο, ούτε ποιες πορείες ακολουθούν. Τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στην περιοχή με την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη θα οξύνουν ακόμη περισσότερο το πρόβλημα.
Ο αγωγός αποτελεί αναμφίβολα έργο στρατηγικής σημασίας, το οποίο μπορεί να τοποθετήσει την Ελλάδα δυναμικά στον ενεργειακό χάρτη, απαιτεί όμως, διαφανείς, προσεκτικές ενέργειες και καθαρές πολιτικές που θα διασφαλίζουν με κάθε τρόπο την προστασία του περιβάλλοντος στη Θράκη και σε ολόκληρο το Αιγαίο. Τέτοιες ενέργειες, όμως, δεν έχουμε δει ακόμη από την ελληνική κυβέρνηση η οποία υιοθετεί και εδώ την προσφιλή της τακτική της κρυφής ατζέντας. »