Χάσαμε τον ύπνο μας με τις επενδύσεις που έρχονται
Ανοιχτή πρόσκληση προς την Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Τίνα Μπιρμπίλη την οποία και προσκαλεί στον Έβρο για μια καλόπιστη συζήτηση για τα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα του τόπου και τους κινδύνους από πιθανές επενδύσεις και έργα όπως αγωγός πετρελαίου και χρυσωρυχεία, απευθύνει ο κ. Δημήτρης Αναστασιάδης. Ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Έβρου και εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου στη Μόνιμη Επιτροπή Ευρωπαίων Γιατρών, στην επιστολή – παρέμβασή του παίρνει θέση για τα σχεδιαζόμενα έργα, εκφράζοντας την μεγάλη ανησυχίας του για το μέλλον της περιοχής, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «οι χιλιάδες κάτοικοι της Αλεξανδρούπολης και του Έβρου, που χάσαμε τον ύπνο μας μ’ αυτές τις επενδύσεις που έρχονται, ειλικρινά επιθυμούμε να πεισθούμε, ότι άδικα ανησυχούμε».
Η επιστολή του κου Αναστασιάδη αναφέρει τα εξής:
«Χάσαμε τον ύπνο μας με τις επενδύσεις που έρχονται…»
Δημ. Αναστασιάδης πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Έβρου
9/12/2009
Αγαπητή κ. Υπουργέ, ειλικρινά χαρήκαμε γα την τοποθέτησή σας ως υπουργού περιβάλλοντος, επειδή εκτός από νέος άνθρωπος, μάθαμε, ότι έχετε πολλές γνώσεις και ασχολείσθε συστηματικά με το περιβάλλον.
Σαν υγειονομικοί φορείς του Ν. Έβρου, απευθυνόμαστε σ’ εσάς, γιατί ανησυχούμε για την ρύπανση που θα προκύψει στην περιοχή μας, αν γίνουν οι επενδύσεις που ετοιμάζονται γύρω μας.
Πρόσφατα ενημερωθήκαμε, ότι πήρε άδεια λειτουργίας καινούργιο χρυσωρυχείο εδώ δίπλα μας στο Κίρτζαλι της Βουλγαρίας. Αν λειτουργήσει, τα κυανούχα απόβλητά του θα διαχέονται σε περίπτωση εκχύλισης σε παραπόταμο του Άρδα και από εκεί στον Έβρο και στο Θρακικό Πέλαγος. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Λίγα χιλιόμετρα πιο μακριά, στο Μπέλενε της Βουλγαρίας ετοιμάζεται να λειτουργήσει πυρηνικό εργοστάσιο, για το οποίο δυστυχώς καμία ελληνική κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν έβαλε βέτο, ως όφειλε σε γειτονική χώρα που ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πριν λίγες μέρες διαβάσαμε, ότι επιτροπή εμπειρογνωμόνων μελετά την εγκατάσταση νέου αντιδραστήρα τρίτης γενιάς στον πυρηνικό σταθμό του Κοζλοντούι, λίγα χιλιόμετρα από τα σύνορά μας. Οι διαρροές από το Κοζλοντούι για πολλά χρόνια έχουν αφήσει βαθιά σημάδια στους κατοίκους του Έβρου.Κοντά στο λεκανοπέδιο των Αθηνών θα μπορούσαν ποτέ να γίνουν τέτοιες επενδύσεις;
Αυτά εκ του εξωτερικού για να συμπληρωθούν οι δικές μας ρυπογόνες επενδύσεις, μήπως και δεν μας φτάσει η ρύπανση. Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη και τα δεξαμενόπλοια. Τα πιθανότατα διυλιστήρια και οι παράπλευρες επιχειρήσεις. Και τα χρυσωρυχεία Περάματος, που υπάρχουν και αρχίσαν πάλι να κινούνται.
Ο κλοιός γύρω μας στενεύει απειλητικά. Τα δικαιώματά μας για ανθρώπινη ζωή περιορίζονται συνέχεια.
Αν γίνουν τελικά όλες αυτές οι επενδύσεις, εξασφαλίζουμε ρύπανση μέχρι και τα δισέγγονά μας, αν εξακολουθήσουν να υπάρχουν υγιείς άνθρωποι σ’ αυτόν τον τόπο. Πρόσφατη μεγάλη έρευνα του εργαστηρίου Υγιεινής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αναφέρει, ότι η νοσηρότητα και επομένως η θνησιμότητα στη Θράκη και τη Μακεδονία είναι ήδη περίπου διπλάσια απ’ ότι σ’ όλη την υπόλοιπη Ελλάδα.
Δηλαδή, δεν έχουμε ούτε το δικαίωμα να είμαστε υγιείς και να ζούμε, όσο τουλάχιστον οι υπόλοιποι Έλληνες.
Το φαντάζεστε; Δεν θα βρεθεί επί τέλους κάποια κυβέρνηση να μας προστατέψει σαν ανθρώπους και σαν Έλληνες; Το πιθανό ή μάλλον αμφισβητούμενο κέρδος της Χώρας θα λειτουργήσει σε βάρος μιας μεγάλης Τοπικής Κοινωνίας; Έχουν προαποφασίσει για τη ζωή μας; ή σε τελική ανάλυση μας έχουν για πέταμα; Τις εξαγγελίες των Αθηνών ότι ο πετρελαιαγωγός είναι ένα πολύ σημαντικό έργο, βαρεθήκαμε να τις ακούμε.
Την ερώτησή μας αν είναι σημαντικότερο από το περιβάλλον, την υγεία και την ζωή χιλιάδων ανθρώπων εδώ στη Θράκη, γιατί δεν μας την απαντούν. Η γνωστή απάντηση που έχουν πρόχειρη, ότι πάση θυσία θα προστατευτεί το περιβάλλον δεν πείθει πια κανένα. Έστω και να ληφθούν τα πιο υπερσύγχρονα μέσα (δορυφόροι κ.λ.π., και όσες μελέτες κι αν κάνουν τα Πολυτεχνεία, για τον ρόλο των οποίων είμαστε απόλυτα επιφυλακτικοί, δεν εμπιστευόμαστε).
Το τί θα συμβεί, το φωνάζει η παγκόσμια εμπειρία, όπου πήγαν αγωγοί. Το φωνάζουν οι πιο διαπρεπείς περιβαλλοντολόγοι διεθνώς. Ότι δεν υπάρχει στατιστικά καμία περίπτωση να μην επιβαρυνθεί το περιβάλλον. Και άψογα να αρχίσουν όλα, καταστρατηγούνται και δεν ελέγχονται στην πορεία.
Την προηγούμενη εβδομάδα έγιναν δύο μεγάλα ατυχήματα με τάνκερ στη Ρωσία και την Αλάσκα. Χύθηκαν χιλιάδες τόννοι πετρελαίου στη θάλασσα με ανυπολόγιστες καταστροφές. Καταστροφή για πάντα. Το πετρέλαιο δεν αστειεύεται. Και κάθε χρόνο γίνονται δεκάδες. Σε μας ποιος το αποκλείει να γίνει; Θα μας υπογράψουν κανένα συμβόλαιο;
Οι καιρικές συνθήκες και ο ανθρώπινος παράγοντας δεν ελέγχονται με τίποτα και καμία τιμωρία δεν έχει νόημα εκ των υστέρων. Δεν θα μας σώσει τότε καμία Προμελέτη, κανένας Κρατικός Μηχανισμός και καμία Εταιρία. Θα μας μείνει ο θάνατος στο Αιγαίο. Και δεν αναφερόμαστε στη λειτουργική ρύπανση των τάνκερ που θα είναι καθημερινή. Τον τελευταίο καιρό οι νέες κυβερνήσεις Βουλγαρίας και Ελλάδος φαίνεται ότι άρχισαν να ξανασκέφτονται αυτά που εμείς φωνάζαμε και γράφαμε εδώ και πέντε χρόνια και μάλιστα πρόσφατα τα επεσήμανε αναλυτική μελέτη του Πανεπιστημίου Αθηνών, που είναι απροκάλυπτη.
Τώρα, οι μεν Βούλγαροι ήδη έχουν παγώσει τις εξελίξεις για τον αγωγό, ως ασύμφορη επένδυση οικονομικά και μεγάλη επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Οι δε Έλληνες άρχισαν δειλά-δειλά να ζητούν επαναδιαπραγμάτευση των όρων της συμφωνίας, που υποτίθεται, ότι γνώριζαν και υπέγραψαν. Τα πλατιά χαμόγελα από την ημέρα της υπογραφής της συμφωνίας κόπηκαν με το μαχαίρι, Και άρχισαν οι προβληματισμοί και οι πιο ώριμες σκέψεις. Στην καθομιλουμένη “μας ζώσανε τα φίδια”.
Επί τέλους κατάλαβαν, έστω και τώρα, ότι παραχωρήσαμε τα πάντα στους Ρώσους γι αυτό το έργο. Διέξοδο στο Αιγαίο, που ούτε το φανταζόταν. Εδάφη Ελληνικά για δεξαμενές και για να περάσει ο αγωγός, χιλιάδες στρέμματα. Και αυτά χωρίς να αναφέρει η συμφωνία πουθενά για πόσα χρόνια τα παραχωρούμε. Επ’ αόριστον; ή για πάντα. Με λίγα λόγια λύνουμε κατά ένα μεγάλο μέρος το ενεργειακό πρόβλημα της Ρωσίας. Μας έδωσε και παράσημο ο πρέσβυς της Ρωσίας! Πώς να μη μας δώσει;
Όροι αναλυτικοί για την προστασία του περιβάλλοντος δεν υπάρχουν, ούτε, ότι αποκλείονται τα διυλιστήρια. Τα πάντα αόριστα και ρευστά. Βλέποντας και κάνοντας. Μα είναι δυνατόν; Και υποτίθεται ότι όλοι οι βουλευτές των μεγάλων κομμάτων τη διάβασαν τη συμφωνία και την υπέγραψαν ομόφωνα. Τώρα τι άλλαξε; Μήπως δεν κατάλαβαν τι διάβαζαν ή δεν την διάβασαν καθόλου και απλώς ακολούθησαν την κομματική γραμμή. Δηλαδή απληροφόρητοι βουλευτές της Αρκαδίας ή του Λασιθίου ψήφισαν για την τύχη μας και τη ζωή μας εδώ στον Έβρο.
Και παραχωρήσαμε, ό,τι παραχωρήσαμε με αντάλλαγμα ψίχουλα ανταποδοτικά τέλη, που θα τα μοιραστούν μάλιστα 3 Νομοί. Και τα χρήματα αυτά προφανώς δεν θα φτάσουν για να κάνουμε κάποιες επενδύσεις, αλλά για να αποκαθιστούμε όποιες πιθανές ζημίες γίνονται στο περιβάλλον. Θάλασσα και αέρα. Οι θέσεις εργασίας ελάχιστες. Από τον αγωγό και τα δεξαμενόπλοια το κέρδος θα είναι μηδέν ή πιθανόν αρνητικό. Θα μας μείνει η ρύπανση και το ότι θα λεγόμαστε κόμβος.
Είναι δυνατόν να υπεγράφη τέτοια συμφωνία;
Εμείς δεν αισιοδοξούμε για τίποτα, αλλά διερωτόμαστε. Μήπως τελικά μερικοί προσγειώθηκαν και άρχισαν να το ξανασκέφτονται; Ο ίδιος ο περιβαλλοντολόγος υφυπουργός εξωτερικών κ. Κουβέλης δήλωσε για τον αγωγό, ότι υπάρχουν αβλεψίες στη συμφωνία, που μπορεί να μας αναγκάσουν να τρέχουμε. Γιατί όμως να τρέχουμε; μέχρι τώρα μας έλεγαν, ότι όλα ήταν τέλεια και το υπέγραψαν μάλιστα. Τώρα τι άλλαξε;
Κυρία Υπουργέ, διαβάζουμε τις δηλώσεις σας στον τύπο για τον αγωγό και το περιβάλλον, αλλά πιστεύουμε να συμφωνείτε και εσείς ότι καλύτερος είναι ο διάλογος. Σας προσκαλούμε, εδώ στον Έβρο, σε μια καλόπιστη πραγματικά συζήτηση. Οι χιλιάδες κάτοικοι της Αλεξανδρούπολης και του Έβρου, που χάσαμε τον ύπνο μας μ’ αυτές τις επενδύσεις που έρχονται, ειλικρινά επιθυμούμε να πεισθούμε, ότι άδικα ανησυχούμε»
notoburgas-alexandrupolispipelinep.blogspot.com/
http://burgas-alexandroupoli.blogspot.com