Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης: Δρόμοι 60 χιμ. στο Σέιχ Σου

2.12.08

ΔΡΟΜΟΙ 60 ΧΛΜ. ΣΤΟ ΣΕΙΧ ΣΟΥ:

ΑΚΟΜΗ ΕΝΑ ΚΤΥΠΗΜΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

Δελτίο Τύπου από τη συνέντευξη Τύπου την Τρίτη 2.12.08

Ένα τεράστιο δίκτυο δρόμων μήκους 60 χλμ. περίπου κατασκευάζεται μέσα στο Σέιχ Σου, ένα έργο άχρηστο και επιβλαβές για το δάσος, που θα το μετατρέψει σ’ ένα σύνολο μικρών πάρκων, όπως κατήγγειλαν σε συνέντευξη Τύπου σήμερα Τρίτη 2.12.08 οι οικολόγοι:

Αλέκος Γεωργόπουλος, καθηγητής ΑΠΘ
Γιάννης Τζιώλας, Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης
Μιχάλης Τρεμόπουλος, νομαρχιακός σύμβουλος, «Οικολογία Αλληλεγγύη».

Επίσης, κατέθεσαν αναλυτικά στοιχεία για την τεράστια αυτή παρέμβαση στο δάσος, σχέδια, φωτογραφίες και εναλλακτικές προτάσεις.

Και τόνισαν ότι ήδη έχουν κοπεί ή καταχωθεί εκατοντάδες δένδρα και θάμνοι, πολλά από πρόσφατες αναδασώσεις ή αναβλαστήσεις και ο αριθμός τους αυξάνεται συνεχώς. Οι δρόμοι κατασκευάζονται κυρίως σε αντιπυρικές λωρίδες και δασικούς δρόμους, των οποίων το πλάτος αυξάνεται μέχρι το διπλάσιο του αρχικού, ενώ σε πολλά σημεία γίνεται «διόρθωση» της χάραξης με εκβραχισμούς, εκσκαφές και αποκοπές καμπυλών. Συγχρόνως εκτελούνται και έργα απορροής των νερών της βροχής, ετοιμάζοντας το έδαφος για ασφαλτοστρώσεις.

Αναλυτικά:

Μέσα στο Σέιχ Σου εκτελούνται τον τελευταίο καιρό εργασίες με ευθύνη του Δασαρχείου, οι οποίες αποτελούν την τρίτη μεγάλη επέμβαση στο χώρο του πρώην –πλέον- δάσους τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια, μετά την κατασκευή της περιφερειακής και τους ανισόπεδους κόμβους. Σύμφωνα με τη μελέτη που μας έδωσε το Δασαρχείο, αλλά και όπως διαπιστώσαμε από αλλεπάλληλες επιτόπιες έρευνες και καταγγελίες οδοιπόρων, μέσα στο Σέιχ Σου κατασκευάζεται δίκτυο δρόμων συνολικού μήκους περίπου 60 χλμ. Οι δρόμοι αυτοί κατασκευάζονται κυρίως σε αντιπυρικές λωρίδες και δασικούς δρόμους, των οποίων το πλάτος αυξάνεται μέχρι το διπλάσιο του αρχικού, ενώ σε πολλά σημεία γίνεται «διόρθωση» της χάραξης με εκβραχισμούς, εκσκαφές και αποκοπές καμπυλών. Συγχρόνως εκτελούνται εκτεταμένα έργα υδροδότησης αλλά κυρίως απορροής των νερών της βροχής. Όλα τα παραπάνω έργα συνήθως προοιωνίζουν ασφαλτοστρώσεις των δρόμων, αλλιώς είναι τελείως περιττά σε συνήθεις δασικούς δρόμους.

Σύμφωνα όμως το Δασαρχείο, η ασφαλτόστρωση αποφεύχθηκε μετά από παρεμβάσεις του. Δεν αποφάνθηκε όμως η χαλικόστρωση των δρόμων, που φυσικά θα ενθαρρύνει ακόμη περισσότερο την ήδη αυξημένη κυκλοφορία αυτοκινήτων.

Όπως διαπιστώσαμε, ενώ τα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, έχουν ήδη κοπεί ή καταχωθεί εκατοντάδες ή και χιλιάδες δένδρα και θάμνοι, πολλά από πρόσφατες αναδασώσεις ή αναβλαστήσεις και ο αριθμός τους θα αυξηθεί σημαντικά με την πρόοδο των εργασιών.

Σύμφωνα με την άποψη του Δασαρχείου, οι δρόμοι θα διευκολύνουν  το έργο των πυροσβεστικών οχημάτων σε περίπτωση πυρκαγιάς. Έτσι άλλωστε εξασφαλίστηκε και η χρηματοδότηση από την Ε.Ε.!!

Επισημαίνουμε:

Α. Το Σέιχ Σου έχει το μεγαλύτερο μήκος αντιπυρικών λωρίδων από οποιοδήποτε άλλο περιαστικό δάσος στην Ελλάδα, 190 χλμ στα 30.000 στρέμματα, λωρίδες που απλώς χρειάζονται συντήρηση.

Β. Η κατασκευή των δρόμων διευκολύνει τη δημιουργία και άλλων χωματερών μέσα στο Σέιχ Σου, που αυξάνουν γεωμετρικά την πιθανότητα πυρκαγιάς.

Γ. Οι δρόμοι και η συνακόλουθη κυκλοφορία αυτοκινήτων και θορυβωδών δικύκλων προκαλούν ζημιές στην πανίδα και χλωρίδα, αλλά και όχληση σ’ όσους επιθυμούν να περπατήσουν χωρίς θόρυβο και καυσαέρια.

Δ. Όπως συνέβη και με το δρόμο Φιλίππειο- Εξοχή, που εξελίχθηκε μέσα σε λίγα χρόνια από μονοπάτι σε ασφαλτοστρωμένη αρτηρία, μοιραία οι χαλικόστρωτοι δρόμοι των 60 χλμ, κάτω από την επίφαση του κυκλοφοριακού και την κοινωνική αδιαφορία για το δάσος, θα ασφαλτοστρωθούν για να «τελειώσουν» οριστικά το Σέιχ Σου πριν προλάβει να το κάνει η επερχόμενη λαίλαπα της εξωτερικής περιφερειακής.

Ε. Οι καινούργιοι δρόμοι θα αυξήσουν αφόρητα την πίεση για οικοπεδοποίηση, όπως έγινε και με την περιοχή Ασβεστοχωρίου- Εξοχής, μόλις κατασκευαστεί ο δρόμος που αναφέρουμε παραπάνω.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για το έργο δεν υπάρχει και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ προβλήματα όπως η κλιματική αλλαγή, που βασικά αντιμετωπίζονται με την επέκταση των δασών, δεν αναφέρονται καθόλου.

Προφανώς για να χρυσωθεί το χάπι από όλα τα παραπάνω, το Δασαρχείο προχώρησε στην κατασκευή μονοπατιών και χώρων αναψυχής. Τα έργα αυτά θα έχουν την ίδια τύχη που είχαν παρόμοια της δεκαετίας του 1990, εφόσον δεν υπάρχει καμιά συντήρηση, φύλαξη αλλά και κοινωνική αντίληψη προστασίας του δάσους.

Τι ζητούμε:

Όπως τονίσαμε και στους αρμόδιους, είναι επείγον για το Σέιχ Σου:

Α. Να σταματήσει αμέσως η εκτέλεση των έργων

Β. Να περιοριστεί δραστικά η κυκλοφορία αυτοκινήτων με την κατασκευή προστατευτικών μπαρών σε δευτερεύουσες αντιπυρικές ζώνες, με δυνατότητα ανύψωσης σε περίπτωση ανάγκης, όπως γίνεται στον Υμηττό και όπως γινόταν και στο Σέιχ Σου πριν από είκοσι περίπου χρόνια με μεγάλη επιτυχία.

Γ. Να υπάρχει φύλαξη της περιοχής με περιπολία όλο το 24ωρο καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου.

Δ. Να λυθεί οριστικά το πρόβλημα των εκκρεμών ιδιοκτησιών, με ανταλλαγή των εκτάσεων ή και αποζημιώσεις. Η απαιτούμενη έκταση είναι περίπου το 1/100 της Βατοπεδιανής.

Ε. Να υπογειοποιηθεί, όπου υπάρχουν μεγάλοι πρανή, η εσωτερική περιφερειακή και να αποκατασταθεί η συνέχεια του δάσους, όπως συμβαίνει με την περιφερειακή του Υμηττού.

Στ. Να εγκαταλειφθεί κάθε ιδέα κατασκευής της εξωτερικής περιφερειακής και να υπάρξει επιτέλους στροφή προς τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ιδιαίτερα τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Με τη σημερινή αντίληψη, που δυστυχώς είναι κυρίαρχη στην πόλη, σε λίγο καιρό το Σέιχ Σου ως δάσος θα είναι μια πικρή ανάμνηση, θα έχει μετατραπεί σ’ ένα σύνολο μικρών πάρκων και η κατάσταση, στη χειρότερη περιβαλλοντικά πόλη της Ευρώπης, θα είναι εφιαλτική.

Πληροφορίες: Γιάννης Τζιώλας 6932 485484

Μιχάλης Τρεμόπουλος 6976 448442

Αφήστε μια απάντηση