ΑΚΗΣ ΤΣΕΛΕΝΤΗΣ

 Χωρίς στοιχειώδη «ασπίδα» για το περιβάλλον ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη»
Του Μάκη Νοδάρου

nodaros@enet.gr

Απρόβλεπτους κινδύνους μπορεί να κρύβει ο πολυσυζητημένος αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, σύμφωνα με τον καθηγητή Γεωφυσικής-Σεισμολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Άκη Τσελέντη, ο οποίος τους τελευταίους μήνες συνεργάζεται σε επιστημονικό επίπεδο με τη ρωσική Ακαδημία Επιστημών για την εγκατάσταση θαλάσσιων σεισμογράφων στο Ελληνικό Τόξο, την ανάπτυξη μεθόδων προστασίας του περιβάλλοντος από τη διέλευση αγωγών πετρελαίου και τον εντοπισμό κοιτασμάτων.

Αυτό αποκάλυψε χθες στην «Ε» ο ίδιος, παραθέτοντας τις επιστολές που είχε ανταλλάξει από τον περασμένο Απρίλιο για το θέμα αυτό με τη ρωσική πρεσβεία και την ρωσική Ακαδημία Επιστημών.

«Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορούμε να θυσιάζουμε τα πάντα στον βωμό των όποιων συμφερόντων και να προτρέπουμε τον πολίτη να σέβεται το περιβάλλον όταν το ίδιο το κράτος με τις ενέργειές του δείχνει την αδιαφορία του…», δήλωσε ο κ. Τσελέντης και επισήμανε τη σοβαρή περιβαλλοντική επικινδυνότητα του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

Σύμφωνα με τον κ. Τσελέντη, δεν ελήφθησαν ούτε τα προαπαιτούμενα στοιχειώδη μέτρα περιβαλλοντικής προστασίας, με δεδομένο ότι ο αγωγός διέρχεται από την προστατευόμενη βάση της Συνθήκης Ramsar και οικολογικά ευαίσθητη περιοχή του Έβρου, που χαρακτηρίζεται από μεγάλη σεισμική επικινδυνότητα, καθώς αυτή μπορεί να επηρεαστεί από μεγάλα σεισμικά ρήγματα της ευρύτερης περιοχής.

Όπως αναφέρει σε σχετική επιστολή του ο καθηγητής Σεισμολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, αντί να προηγηθεί μια εμπεριστατωμένη μελέτη σεισμικής επικινδυνότητας και η σχεδίαση ενός ολοκληρωμένου συστήματος εντοπισμού περιοχών πιθανής αστοχίας και παρακολούθησης διαρροών πιθανών ρύπων στο υπέδαφος, έγινε από τη μελετητική Αυστριακή Εταιρεία (ILF) μια συμβατική αντισεισμική μελέτη, με κύριο προφανώς κίνητρο την ελαχιστοποίηση του κόστους.

Ο κ. Τσελέντης, αφού επισκέφθηκε στη Μόσχα την υπεύθυνη για την κατασκευή του αγωγού ρωσική εταιρεία Roasnieft και εξέθεσε τους προβληματισμούς του, στη συνέχεια συνέταξε ένα ολοκληρωμένο πολύπλοκο πρόγραμμα ελέγχου και παρακολούθησης του αγωγού, που λαμβάνει υπόψη τα τοπικά εδαφικά στοιχεία, τη διαπερατότητα των γεωλογικών σχηματισμών, τα κατασκευαστικά στοιχεία του αγωγού, καθώς και την προσομοίωση της επίδρασης όλων των επικίνδυνων σεισμικών ρηγμάτων.

Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό, στην περίπτωση ενός ισχυρού σεισμού μέσα σε λίγα λεπτά εντοπίζονται τα πιθανά σημεία διαρροών, γίνεται μοντελοποίηση της διάχυσης των ρύπων στο υπέδαφος και ελαχιστοποιείται ο χρόνος επέμβασης, και φυσικά η επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Όπως λέει στην «Ε» ο κ. Τσελέντης, το συγκεκριμένο πρόγραμμα το έχει ήδη αποδεχθεί η ρωσική Ακαδημία Επιστημών, η οποία σε συνεργασία μαζί του, σκοπεύει να το υλοποιήσει σε πολλούς ρωσικούς αγωγούς, ενώ γίνονται οι απαραίτητες προσπάθειες μήπως και εφαρμοστεί και στην περίπτωση του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

πηγή: Ελευθεροτυπία 28/09/2009

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση